Meer mobiele, digitale en contactloze betalingen in België in 2015 dankzij veilige betalingstechnologieën van Visa

01/09/2015

Visa heeft tokenisatie en cloud-gebaseerde betalingstechnologieën ontwikkeld om mobiel, digitaal en contactloos betalen veiliger te maken

Brussel, 1 september 2015 – Veilig en makkelijk betalen is van enorm belang voor Visa Europe. Het bedrijf werkt voortdurend aan nieuwe, veilige en praktische kanalen en technologieën op het vlak van betalen. Het investeert jaarlijks € 200 miljoen in innovatie om de technologie voor mobiel, digitaal en contactloos betalen te verbeteren. Visa maakt mobiel en contactloos betalen werkelijkheid. Zo lopen er in heel Europa 75 projecten. Terwijl contactloos betalen in heel wat landen zoals Tsjechië, Polen, Slowakije, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Ierland razend populair is geworden, gebeurt in België 60% van alle betalingen nog steeds contant. Rekening houdend met de mogelijkheden die dit biedt, heeft Visa zijn eigen, beveiligde maar tegelijk makkelijke en gebruiksvriendelijke betalingstechnologieën ontwikkeld die in 2015 snel kunnen worden ingezet door banken en kaartuitgevers in België.

Tokenisatie en cloud-gebaseerde technologieën

Er bestaan twee technologieën voor mobiel contactloos betalen. De eerste maakt gebruik van het zogenaamde Secure Element (SE) dat in de mobiele telefoon zit en dat dezelfde veiligheidsnormen voor cryptografie en het opslaan van gevoelige gegevens toepast als voor gegevens in betaalkaarten. De tweede soort maakt gebruik van cloud-gebaseerde technologie. Daarbij wordt het SE beveiligd met een veilige alias (of token, vandaar de benaming tokenisatie) die wordt ingegeven in en gelinkt is aan de mobiele telefoon. Alle gevoelige gegevens worden ondergebracht in de cloud op een externe beveiligde server.

Visa Europe is zeer begaan met het veiliger maken van mobiel en contactloos betalen, wat de reden is waarom het bedrijf investeert in tokenisatie en cloud-gebaseerde technologieën. "Aangezien de mobiele omgeving niet hetzelfde niveau van veiligheid biedt als een Secure Element kluis, heeft Visa een nieuwe manier ontwikkeld voor het beveiligen van mobiele, cloud-gebaseerde betalingen. De technologie van Visa gebruikt een combinatie van statische en dynamische gegevens om te vermijden dat gevoelige informatie in de telefoon wordt opgeslagen, en dat de token van het mobiele toestel wordt gebruikt voor m-commercetransacties (mobiele handel) en e-commercetransacties (elektronische handel). Dit biedt het hoogste niveau van veiligheid. Met de beveiligde tokens zetten we ons nog harder in voor de strijd tegen fraude omdat het kaartnummer nooit de beveiligde omgeving van de bank/Visa verlaat", aldus Virginie Ansanay, die verantwoordelijk is voor Go-To-Market Lead Mobile voor Visa Europe in België en Frankrijk.

Snelle introductie in België

Visa heeft zijn eigen veilige en transparante betalingstechnologie ontwikkeld maar richt zijn inspanningen ook op de praktische voordelen voor de gebruikers. De technologieën om contactloos te betalen moeten gebruiksvriendelijk zijn voor de consument en de winkeliers, zodat mobiel betalen snel ingeburgerd raakt.

Jean-Marie de Crayencour, Country Manager Belux: "Visa Europe, het kloppende hart op het vlak van betalingen, hecht meer dan ooit belang aan veiligheid en innovatie. Veilig betalen is onze kernactiviteit en zal dat altijd blijven. We streven ernaar onze leden, de banken, de winkeliers en de eindconsument de veiligste manieren van betalen aan te bieden. Contant betalen is van nature onveilig en biedt de consument of de handelaar niet de bescherming die betalen met een Visa-kaart wel biedt. Samen met onze leden zetten we ons in om onze vernieuwende technologieën op de Belgische betalingsmarkt uit te brengen. Cloud-gebaseerd betalen en tokenisatie kunnen veel sneller worden verspreid dan technologieën op basis van een Secure Element in de mobiele telefoon. En naarmate de nieuwe technologieën bij de Belgische handelaars en consumenten ingeburgerd raken, verwachten we dat ook contactloos betalen snel aan populariteit zal winnen, zoals we hebben gezien in andere Europese landen."