Swatch en Visa slaan de handen in elkaar voor "pay-by-the-wrist" contactloos betalen

07/12/2015

Swatch SA bereikte met Visa Inc. en Visa Europe een overeenkomst die bevoegde Visa-kaarthouders in de Verenigde Staten, Zwitserland en Brazilië in staat zal stellen om met hun pols te betalen dankzij het nieuwe ‘pay-by-the-wrist’ horloge SWATCH BELLAMY. Vanaf begin 2016 kan SWATCH BELLAMY gebruikt worden, en dit overal waar contactloze betalingen van Visa via NFC-technologie (near-field communication) worden aanvaard.

Innovatie loopt als een rode draad door de geschiedenis van het Zwitserse horlogemerk. Nu ook met SWATCH BELLAMY, waarvan de geavanceerde betalingstechnologie mooi verpakt zit in een oogstrelend en functioneel ontwerp. SWATCH BELLAMY maakt het pad vrij naar een nieuw tijdperk van geconnecteerde handel, waarin mobiele betaalmiddelen over de hele wereld almaar vaker worden gebruikt.

Vanwaar de naam ‘SWATCH BELLAMY’? In een fascinerend boek uit 1888, Terugblik uit het jaar 2000, schetst de Amerikaanse schrijver Edward Bellamy een utopische wereld waarin contant geld vervangen wordt door kredietkaarten en debetkaarten. Bellamy was de eerste die over zulke kaarten schreef was daarmee veertig jaar zijn tijd vooruit. Swatch eert graag andere uitvinders en visionairs en heeft zijn nieuwe betaal-met-de-pols-horloge daarom SWATCH BELLAMY genoemd. In het Frans komt daar de verwijzing naar ‘bel ami’ of ‘goeie vriend’ bij. Ook dat is de nieuwe SWATCH BELLAMY.

De contactloze NFC-technologie maakt gebruik van radiogolven met een hoge frequentie om elektronische apparaten op korte afstand van elkaar (doorgaans minder dan 10 cm) te laten communiceren. Het nieuwe SWATCH BELLAMY-horloge heeft ook weer het speelse karakter, de kleuren en het fantastische ontwerp waarvoor Swatch bekedn staat; maar nu zit er ook nog een ingebouwde NFC-chip onder de wijzerplaat. Net als met een prepaidbetaalkaart kunnen klanten met hun SWATCH BELLAMY-horloge betalen via de contactloze betaalterminals van de winkelier. Betaal-met-de-pols-transacties kosten het horloge absoluut geen energie, zodat de batterij standaard even lang meegaat als bij een ‘gewone’ Swatch.

SWATCH BELLAMY werd eerst voorgesteld in China, in oktober 2015. Het horloge wordt, in samenwerking met Visa, aanvankelijk gelanceerd in de Verenigde Staten, Zwitserland en Brazilië. Die lancering komt er begin 2016.

Voor meer informatie, neem contact op met:

Swatch PR International, Bettina Zehnder, T +41 32 343 97 28

E-mail: [email protected], www.swatch.com