Daimler Mobility en Visa sluiten wereldwijd technologiepartnerschap om digital commerce naadloos en gemakkelijk in de wagen te integreren

08/11/2021

• Vanaf het voorjaar van 2022 zullen klanten van Mercedes-Benz in Europa dankzij de technologie van Visa voor goederen en diensten kunnen betalen door hun vingerafdruk in de wagen te gebruiken.
  • Daimler wil van de wagen een betaalmiddel maken om zo het pad te effenen voor two-factor authentication.

Brussel, 8 november 2021 – Met de nieuw wereldwijde technologiesamenwerking tussen Daimler Mobility en Visa, zal Daimler “native” in-car digital betalingen aanbieden. Dit betekent dat het invoeren van wachtwoorden of het vertrouwen op mobiele toestellen voor betalingsauthenticatie binnenkort tot het verleden zou kunnen behoren, aangezien het voertuig zelf een biometrisch betaalmiddel wordt, dankzij de Delegated Authentication-technologie van Visa.

Vanaf het voorjaar van 2022 zullen Mercedes-Benz klanten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland betalingen kunnen verrichten met een vingerafdruksensor in de wagen, andere Europese markten zullen volgen. Aankopen kunnen dan rechtstreeks via de head-unit van de wagen, of MBUX, worden uitgevoerd. Verwacht wordt dat de oplossing in een later stadium ook op andere markten wereldwijd beschikbaar zal zijn.

In-car commerce is een essentieel onderdeel geworden van een luxueuze klantenervaring. Het wereldwijde betaalplatform van Daimler Mobility, Mercedes pay genaamd, stelt klanten bijvoorbeeld in staat om goederen en diensten rechtstreeks in hun wagen aan te kopen, waaronder Mercedes me-diensten, maar ook voor andere zaken zoals tanken en parkeren.

Antony Cahill, Deputy CEO, en Head of European Markets, bij Visa in Europa: "We zijn verheugd om samen met onze partner Daimler Mobility voor de allereerste keer een native oplossing voor betalingen in de wagen tot stand te brengen. Het is veelzeggend dat zowel de succesvolle piloottests als de eerste lanceringsactiviteiten plaatsvinden in Europa, een wereldleider op het gebied van betalingen en auto-innovatie. Dit is een krachtig voorbeeld van hoe 's werelds leider in digitale betalingen en de uitvinder van de wagen hun technologieën kunnen combineren om de volgende generatie aan slimme oplossingen voor de automobiliteitssector te creëren en zo de bestuurder en passagiers een volledig nieuwe connected commerce-ervaring in de wagen bieden."

Franz Reiner, Chief Executive Officer, Daimler Mobility: "Mercedes pay is ons competentiecentrum voor betalingen in de wagen, waarmee we onze klanten wereldwijd digitale diensten aanbieden die naadloos zijn geïntegreerd in het ecosysteem van Mercedes-Benz. In samenwerking met Visa wil native in-car betalingen aanbieden die op een veilige en gebruiksvriendelijke manier voldoen aan de eisen van two-factor authentication. Er is niets handiger dan een betaling goedkeuren met je vingerafdruk. Bij een luxueuze klantervaring hoort natuurlijk ook het aspect veiligheid, en dat vervullen wij met native in-car betaling. We bieden onze klanten niet alleen veiligheid tijdens het rijden, maar ook tijdens het betalen."

De technologie achter native in-car digital commerce

Mercedes pay is een onderdeel van Daimler's mobiliteits- en digitaliseringsstrategie, en een bedrijfssegment van Daimler Mobility. Daimler zal de eerste autoconstructeur ter wereld zijn dat het Visa Cloud Token Framework in zijn voertuigen integreert. Visa's Cloud Token Framework is een cloudgebaseerde beveiligingstechnologie die meer flexibiliteit mogelijk maakt en dat op meerdere apparaten, aangezien Visa Cloud Tokens gevoelige betaalinformatie beschermen en verwijderen door de gegevens om te zetten en veilig op te slaan. Ze maken ook het koppelen van meerdere apparaten in en buiten de wagen mogelijk, die vervolgens rechtstreeks worden geïntegreerd met de bankgegevens van de consument. Dit verbetert de algehele betaalervaring aanzienlijk, aangezien consumenten niet langer lange kaartnummers hoeven in te voeren om een aankoop te voltooien of tussen apparaten hoeven te schakelen om betalingen te verifiëren. De oplossing zal worden gebruikt om two-factor authentication te initiëren.1

Veelbelovende toekomst voor in-car digital commerce

Alleen al in de komende twee jaar zal het aantal connected cars naar schatting toenemen tot meer dan 352 miljoen wereldwijd² en het totale aantal betalingen in auto's zal tegen 2025 ongeveer 86 miljard dollar bedragen 3.

Mobiliteitstrends zoals elektrische voertuigen, autodelen, zelfrijdende en geconnecteerde auto’s zullen de vraag naar innovatieve betaalmiddelen vanuit het voertuig zelf verhogen. Vandaag de dag moet een automobilist bij het kopen van auto-gerelateerde diensten vaak nog een apart apparaat gebruiken om in te loggen op een website of app. Daimler en Visa hebben de ambitie om gebruikers een probleemloze betalingservaring in de wagen aan te bieden en tegelijk de keuze en de kwaliteit van de beschikbare ervaringen uit te breiden.

1Strong Customer Authentication (SCA) compliance requires two-factor authentication consisting of the following: something the consumer knows (e.g. a password), possess (e.g. a connected device) or is (e.g. biometrics). Daimler Mobility makes use of Visa’s Delegated Authentication Service, making it possible to apply SCA on behalf of the issuer.

2Capgemini Invent: Connected Vehicle Trend Radar 2, 2020.

3Juniper Research: The Race for In-Vehicle Payments, 2020.