Studie Visa naar internationale gezinsreizen: tegen 2025 prijkt België op de 19de positie wereldwijd

28/06/2016

• Verwacht wordt dat België tegen 2025 op de 19de plaats wereldwijd zal prijken wat betreft vakantie-uitgaven in het buitenland.
  • Een doorsnee Belgisch gezin zal tegen 2025 per jaar € 5.197 uitgeven aan internationale reizen.
  • De stijgende uitgaven van 65-plussers zouden een belangrijke groeimotor worden.

Brussel, 28 juni 2016: Een nieuwe studie in opdracht van Visa bracht de wereldwijde trends in toerisme voor de komende tien jaar in kaart. Verwacht wordt dat dat gezinnen beduidend meer zullen uitgeven aan buitenlandse reizen. Volgens de studie zou België tegen 2025 op de 19de plaats wereldwijd prijken wat betreft vakantie-uitgaven in het buitenland.

Volgens de studie, die werd uitgevoerd in samenwerking met Oxford Economics, zullen zo'n 282 miljoen gezinnen wereldwijd tegen 2025 elk jaar ten minste één internationale reis plannen. Dat is bijna 35% meer dan in 2015. De studie wijst ook een aantal belangrijke groeimotoren aan waarvan verwacht wordt dat ze gezinnen de komende tien jaar zullen stimuleren om in het buitenland op vakantie te gaan, zoals een wereldwijd groeiende middenklasse, verbeterde internetconnectiviteit, verbeterde vervoersinfrastructuur in heel wat landen en een ouder wordende bevolking die meer vrije tijd heeft om te reizen.

Jean-Marie de Crayencour, Country Manager BeLux bij Visa legt uit: Internationaal reizen zal in de toekomst steeds meer aanslaan en haalbaarder worden dankzij de wijzigende demografie, in combinatie met technologische ontwikkelingen waardoor het gemakkelijker en goedkoper zal worden om naar het buitenland op reis te gaan. De 'reizende klasse' wordt groter en zal een steeds grotere hap van het gezinsinkomen aan internationale reizen besteden. De reizende klasse van morgen zal waarschijnlijk ouder zijn en afkomstig zijn van de opkomende markten — anders dan de doorsnee internationale reiziger vandaag”.

Een exclusieve samenvatting van de studie, op basis van land- en regiogebonden data, staat op www.visa.com/travelinsights.

Stijging van uitgaven door de groeiende reizende klasse

De zogenaamde 'reizende klasse' groeit doordat de middenklasse wereldwijd uitbreidt. De reizende klasse bestaat uit gezinnen die in een doorsneejaar meer dan € 18.018 verdienen en zich een internationale reis kunnen veroorloven. Samen zijn ze vandaag goed voor ruim 90% van alle uitgaven voor buitenlandse reizen.

Volgens de studie van Visa zullen de Belgische gezinnen tegen 2025 gemiddeld € 5.197 per gezin per jaar uitgeven aan buitenlandse reizen, een flink stuk boven het Europese gemiddelde van € 4.998.

Toename in het aantal internationale reizen geboekt door 65-plussers

Verwacht wordt dat tegen 2025 reizigers van 65 jaar en ouder meer dan dubbel zoveel internationaal zullen reizen. Ze zouden naar schatting 180 miljoen reizen plannen, goed voor één internationale reis op acht wereldwijd. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat oudere reizigers zich langere reizen zullen kunnen veroorloven, met meer comfort en voor hogere prijzen. Trends zoals het 'medisch toerisme', waarbij oudere mensen om medische redenen het buitenland opzoeken, zullen in de toekomst ook toenemen. Uit de studie van Visa blijkt dat, vergeleken met het Europese gemiddelde, Belgische 65-plussers een groot aandeel zullen hebben in het aantal internationale reizen.

Groei van de digitale connectiviteit

Het samenspel tussen globalisering en technologie maakt internationale reizen een stuk toegankelijker. Het komende decennium zouden er meer dan 340 nieuwe luchthavens komen. Bijgevolg worden nieuwe routes en bestemmingen aan het huidige aanbod toegevoegd, waardoor internationaal reizen nog eenvoudiger en comfortabeler wordt. Tegelijk wordt iedereen zich bewust van de reismogelijkheden dankzij de snelle verspreiding van de internettoegang en de explosieve groei van het aantal mobiele toestellen. Digitale connectiviteit helpt mensen niet alleen om spontaner te reizen, het zorgt er ook mee voor dat er steeds meer reis- en toerismemogelijkheden op maat komen.

Visa blijft de perfecte reisgezel in het buitenland

Onlangs voerde Visa updates door in zijn Travel Tools-app. Die heeft een ATM locator, een omrekenhulp, een supportdienst in geval van diefstal of verlies van een kaart en tips voor reizigers over hoe verstandig geld uitgeven op reis. De vernieuwde app biedt ook tal van nieuwe functies aan, net op tijd voor de grote vakantie. Met de gloednieuwe landengidsen kunnen toeristen nog voor ze aankomen eenvoudig checken of hun kaart aanvaard wordt op hun bestemming. Een dashboard toont hoe makkelijk kaarthouders hun Visa-kaarten kunnen gebruiken in allerlei verkooppunten zoals hotels, restaurants, winkels en het openbaar vervoer. Wie zich afvraagt of taxi's in Vietnam of restaurants in Turkije Visa aanvaarden, vindt nergens sneller het antwoord dan in de Visa-app! De komende maanden krijgen gebruikers van de app ook toegang tot wereldwijde acties en kortingen, aangeboden via de gps-functie.

Jean-Marie de Crayencour besluit: “Meer buitenlandse reizen betekent meer beslissingen om geld uit te geven in het buitenland. In eigen land gebruikt iedereen dagelijks zijn kaart. En dat voelt vertrouwd. Nu groeit ook bij steeds meer mensen het besef, uit ervaring, dat in het buitenland betalen met de kaart en geld afhalen niet alleen makkelijk, maar ook toegankelijk en veilig is. Ongeacht in welk vreemd land je bent, er is geen enkele reden waarom betalen met de kaart niet even vertrouwd zou voelen”.

Klanten kunnen de gratis Visa Travel Tools-app op een compatibel mobiel toestel downloaden in de Apple App Store of Google Play Store.

ENDS