Android Pay vanaf nu beschikbaar voor Visa-kaarthouders van BNP Paribas Fortis België

07/03/2017

Alle puzzelstukken vallen op hun plaats voor een grootschalige verschuiving van plastic naar digitaal” - Jean-Marie de Crayencour

Brussel, 7 maart 2017 – Vandaag heeft Visa aangekondigd dat houders van een Visa kredietkaart bij BNP Paribas Fortis, Hello bank! en Fintro vanaf nu toegang hebben tot de nieuwe Android Pay-dienst. Zij kunnen voortaan op een eenvoudige, veilige en op een persoonlijke manier met hun mobiele toestel betalen. BNP Paribas Fortis is daarmee de eerste Belgische bank die vanaf vandaag in samenwerking met Visa aan al haar klanten Android Pay aanbiedt. Aangezien Android Pay gebruik maakt van de token- en contactloze technologie van Visa, kunnen klanten gebruik maken van alle contactloze POS betaalautomaten, die trouwens al miljoenen keren door Visa-kaarthouders in heel België gebruikt worden.

Mobiele betalingen groeien in België en Europa

Uit de Digital Payment-studie van Visa uit 2016 blijkt een sterke consumentenvraag naar mobiele betaaloplossingen, met meer dan 65% van de Belgen die gebruik maken van mobiele betaaloplossingen* - bv. door hun geld te beheren of betalingen uit te voeren met hun mobiele toestel (smartphone, tablet of smartwatch). Visa verwacht dat betalingen met mobiele toestellen tegen 2020 goed zullen zijn voor 50% van alle transacties. Volgens de studie maken mobiele betalingen nu al deel uit van het dagelijkse leven; de Belgische consumenten maken er gebruik van om hun facturen te betalen (59%), geld aan vrienden en familieleden over te maken (55%), bus- of treintickets te kopen (45%), of producten en diensten met een hogere waarde zoals vakanties, meubelen en elektronica (40%) aan te schaffen. Dank zij Android Pay kunnen klanten, waar ze al contactloos konden betalen, vanaf nu hun Visa-kaart in Android Pay gebruiken om te betalen. Dit is mogelijk via alle actieve contactloze betaalautomaten in meer dan 85.000 winkels in België - tegen het einde van het jaar zal dit bij nagenoeg alle betaalterminals mogelijk zijn - ook in Europa waar dagelijks nieuwe locaties geactiveerd worden...

Jean-Marie de Crayencour, Country Manager BeLux bij Visa, zei: “Door de vraag van de consument naar mobiele contactloze betaalmogelijkheden en het feit dat bijna 80% van de Belgen een smartphone bezit, vallen alle puzzelstukken op hun plaats voor een grootschalige verschuiving van plastic naar digitaal. Met de lancering van Android Pay, dat gebruik maakt van de Visa-technologie, is het duidelijk dat mobiele oplossingen snel de manier bij uitstek gaan worden om een kredietkaart te gebruiken.

We zijn enorm enthousiast over de lancering van Android Pay vandaag in België. Dankzij deze technologie worden mobiele betalingen eenvoudiger én veiliger. Vanaf nu kunnen miljoenen Belgen hun Android-toestel gebruiken om contactloos te betalen via meer dan 85.000 betaalautomaten. Voor houders van een BNP Paribas Fortis Visa-kaart betekent dit ongetwijfeld een grote stap vooruit in de algehele klantenervaring”, aldus Thierry Geerts, Country Manager voor Google in België.

Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis: "Het is voor BNP Paribas Fortis een absolute prioriteit om als eerste bank in België Android Pay te kunnen aanbieden. Een van onze engagementen tegenover onze klanten is namelijk dat we hun innoverende oplossingen aanbieden waarmee ze eenvoudig en in alle veiligheid kunnen betalen, waar, wanneer en hoe ze dat maar willen. Deze oplossing past in onze globale strategie voor betalingen: onze klanten keuzemogelijkheden bieden en de handelaars een vlotte manier van werken garanderen. Dat doen we door als een echte ‘payments aggregator’ op te treden met het oog op de komst van een nieuwe richtlijn voor betaaldiensten (PSD2).”

Voordelen en bijkomend comfort

Cliënten die hun Visa-kaart met Android Pay gebruiken, genieten alle huidige voordelen van hun Visa kredietkaart, inclusief de ongeëvenaarde internationale aanvaardingsgraad.

Veiligheid en privacy liggen aan de basis van de producten van Visa, en dit geldt ook voor mobiele betalingen. Wanneer men een Visa kredietkaart in Android Pay toevoegt, worden de kaartgegevens en de betaalinformatie van de cliënt niet op het toestel, noch op de Google-servers opgeslagen. Visa creëert namelijk een uniek token dat de gevoelige gegevens op een debet- of kredietkaart vervangt.

Visa-kaarten die in Android Pay worden toegevoegd, werken op alle NFC-gebaseerde contactloze betaalautomaten. Android Pay is ontwikkeld voor betalingen van om het even welk bedrag met gebruik van een code, zoals een pincode of patroon, om de kaarthouder te identificeren.

Over het ‘Digital Payments’-rapport

*Een gebruiker van mobiele betaaloplossingen is iemand die zijn smartphone, tablet of smartwatch gebruikt om zijn geld te beheren of een fysieke, online of in-app betaling te doen.

Visa heeft Populus gevraagd om digitale betalingen (Digital Payments) te onderzoeken. Het onderzoek werd tussen augustus en september 2016 in 19 Europese landen uitgevoerd: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Israël, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slovenië, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. De totale steekproef werd gehouden bij 36.843 mensen, met ongeveer 2.000 deelnemers per land.