Mobiel geld zit in de lift in België - 76% van de Belgen gebruikt zijn smartphone om te bankieren en te betalen

04/10/2017

• Uit de jaarlijkse studie van Visa over digitaal betalen (Digital Payments Study) blijkt dat mobiel bankieren een tweede natuur is geworden voor 65% van de Belgen
  • Het zijn vooral de millennials die massaal de weg hebben gevonden naar mobiel geld: maar liefst 87% van hen gebruikt zijn mobiele telefoon om te bankieren, geld over te maken of hun saldo te raadplegen
  • Consumenten voelen zich meer dan ooit op hun gemak om mobiel te betalen en ze vinden het ook een veilige manier

Brussel, 4 oktober 2017: Nog nooit gebruikten zo veel mensen een mobiel toestel om geld te beheren, te bankieren en geld over te maken. Maar liefst 76% van de Belgen halen hun smartphone of tablet boven om hun saldo te raadplegen, om alledaagse betalingen uit te voeren, zoals facturen betalen en parkeertickets bestellen, of om hun uitgaven te betalen tijdens het uitgaan. Vandaag publiceert Visa (NYSE: V) de resultaten van zijn jaarlijkse Digital Payments Study[i]naar het gedrag van consumenten met betrekking tot digitaal betalen. Het onderzoek beslaat zowel contactloos betalen als online winkelen en peilt naar de houding tegenover privacy en veiligheid.

MOBIEL GELD BLIJFT UITBREIDEN

De toenemende mogelijkheden om digitaal te betalen zet consumenten ertoe aan om op zoek te gaan naar een mobiele geldoplossing die bij hun levensstijl past. Uit de studie blijkt dat:

• tweederde van de Belgen (65%) een bankapplicatie gebruikt om hun saldo te raadplegen of gebruik te maken van andere services. Ter vergelijking, in 2016 gebruikte 52% van de ondervraagden een mobiele bankapplicatie om te bankieren of hun saldo te raadplegen;
  • meer dan de helft (58%) al eens een digitale portefeuille heeft gebruikt (bv. PayPal), een card-on-fileservice (waarbij je betaalgegevens worden bijgehouden op een website) of een mobiele betaalservice (bv. Android Pay);
  • consumenten zich steeds meer op hun gemak voelen om transacties uit te voeren met hun mobiele toestellen, waarbij bijna de helft (45%) zijn desktop of laptop heeft omgeruild voor een mobiel toestel om te shoppen;
  • bijna evenveel mensen (48%) geld overmaken naar vrienden en familie met behulp van hun smartphone of tablet.

Jean-Marie de Crayencour, Country Manager Belgium and Luxembourg van Visa, zegt: “Visa zet volledig in op innovatie en werkt samen met een brede waaier van partners om ervoor te zorgen dat consumenten op een veilige manier digitaal kunnen betalen op eender welk toestel, waar ze zich ook bevinden. We zijn verheugd met de resultaten van deze studie. We onthouden dat consumenten vertrouwen hebben in nieuwe manieren om te betalen en om betaald te worden, dat ze geloven dat het een veilig alternatief is dat bij hun snelle verandering in levensstijl past.”

MILLENNIALS DE STUWENDE KRACHT

De millennials voeren de troepen aan als het gaat om digitaal betalen. Maar liefst 87% van de respondenten tussen 18 en 34 jaar noemt zichzelf al een gebruiker van mobiel geld.

• 92% verwacht in de komende drie jaar de overstap te maken.
  • Millennials zijn ook meer geneigd om online te bankieren, met 74% van de millennials tegenover het Belgische gemiddelde van 65%.
  • Voorts grijpen ze sneller naar mobiele toestellen om geld over te maken naar familie en vrienden, namelijk 64% tegenover het Belgische gemiddelde van 48%.

VEILIGHEID EN PRIVACY BLIJVEN BEKOMMERNISSEN

Een van de belangrijkste redenen voor de groei van digitale betalingen is het toegenomen gebruiksgemak van mobiele technologie. Minder dan de helft (46%) van de Belgen maakt zich nog zorgen om privacy en 58% over veiligheid, een percentage dat jaar na jaar zakt.

POPULARITEIT BIOMETRIE STIJGT

Biometrische data worden steeds populairder als identificatiemethode:

• 83% van de consumenten hebben vertrouwen in zulke toepassingen als een veilige manier om zich te identificeren.
  • Daarvan worden vingerafdrukken en irisscans als de veiligste methoden voor biometrische identificatie beschouwd (73% voor beide).

• VERTROUWENSCIRKELS VOOR PERSOONLIJKE DATA BESTAAN ECHT
  • Ondanks de perceptie dat mensen te veel aspecten van hun privéleven op sociale netwerken delen, trekken consumenten een duidelijke lijn wanneer het gaat om hun betaalkaarten of bankgegevens.

84% van de ondervraagden geeft aan zich niet op hun gemak te voelen wanneer sociale media hen om hun gevoelige persoonlijke informatie vragen, en 65% heeft er moeite mee om hun bankrekening of de informatie op hun betaalkaarten te verstrekken aan sociale media.

• TOENAME LOCATIES DIE DIGITALE BETALINGEN ACCEPTEREN

Op Europees niveau investeren steeds meer handelaars in technologieën die hun klanten de mogelijkheid bieden om zowel met de kaart als mobiele (NFC) toestellen te betalen.

• De categorieën van handelszaken waar je in Europa het makkelijkst mobiel kunt betalen zijn restaurants, supermarkten, openbaar vervoer, snackbars, cafés en entertainment.
  • Wanneer Europese shoppers hun mobiele toestel bovenhalen om een aankoop te doen, dan geven ze gemiddeld € 9 uit in een fysieke handelszaak en € 38 online.
  • Mobiel betalen doen ze trouwens ook in het buitenland. Europeanen hebben in 103 landen over de hele wereld betaald met hun smartphone of tablet, waarmee ze laten zien dat ze voldoende vertrouwen hebben in deze betaalwijze, ook buiten de landsgrenzen.

[i]Visa heeft de Digital Payments Study besteld bij Populus (en iVox in Luxemburg). Het onderzoek werd uitgevoerd tussen juni en juli 2017 in 23 Europese landen: België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Israël, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Er werden 43.308 consumenten ondervraagd, met een spreiding van gemiddeld 2.000 respondenten per land (en 1.000 in Luxemburg).