Visa hervormt beleving van wereldwijd openbaar vervoer: Nooit meer onhandig met contant geld of papieren tickets

15/11/2017

Press Release Image
  • Visa introduceert wereldwijd een innovatief programma om onbezorgd pendelen te versnellen dankzij contactloze betaling
  • Het Visa Ready for Transit programma omvat nieuwe standaarden die de certificering van betaaloplossingen vereenvoudigen voor processoren en vervoersmaatschappijen
  • Een nieuw team samengesteld vanuit de transport-, technologie- en betalingssectoren biedt zijn expertise en ondersteuning aan
  • Het Visa Innovation Center in Londen zet in op de toekomst van mobiliteit met verder onderzoek naar geavanceerde technologieën en tech-integraties

Londen en San Francisco, 14 november 2017 – Visa (NYSE: V) lanceert vandaag Visa Global Transit Solutions (contactloze betaaloplossingen van Visa voor het openbaar verkeer) een nieuw programma dat het gebruik van debet-, krediet- en prepaid-kaarten bij ticketautomaten in de stations of op kaartlezers in de bus versneld mogelijk maakt. Bedoeling is wereldwijd het gebruiksgemak voor reizigers te verhogen door de afwikkeling van de betaling te versnellen.

Visa is de beste manier om te betalen en betaald te worden, overal en op eender welk toestel. We willen de mobiliteitsbeleving sneller, makkelijker en veiliger maken, of iemand nu met de auto rijdt, naar een vakantiebestemming vliegt of met het openbaar vervoer van en naar het werk pendelt”, zegt Michael Lemberger, Head of Products bij Visa in Europa. “Als partner van Transport for London (TfL) speelt Visa een belangrijke rol omdat we de expertise leveren die ondertussen meer dan een miljard contactloos betaalde TfL-verplaatsingen mogelijk maakte. Deze expertise gaan we nu inzetten om wereldwijd uitbaters van openbaar vervoer te helpen om cash en kaartjes op de bus of de trein door contactloze betaling te vervangen.”

Shashi Verma, Chief Technology Officer bij TfL voegt daaraan toe: “Wij werken er hard aan om openbaar vervoer in London voor iedereen gemakkelijk te maken en de ontwikkeling van contactloze ticketbetaling is daarvan een belangrijk onderdeel. Meer dan 40% van de ‘pay as you go’ verplaatsingen gebeurt nu met contactloze betaalkaarten of vanop mobiele toestellen. We hebben ondertussen kaarten opgemerkt uit meer dan 100 landen wereldwijd die ons systeem gebruikt hebben.”

Om dit te verwezenlijken was het noodzakelijk dat een aantal dingen veranderden in de manier waarop de betalingsindustrie tewerk ging, onder meer het opstellen van nieuwe betalingsregels die wereldwijd aanvaard werden. Samenwerking in partnership maakte het mogelijk om de aanzienlijke voordelen voor klanten aan te tonen die contactloze ticketbetaling in London verwezenlijkt heeft.”

Het nieuwe Visa-mobiliteitsprogramma helpt uitbaters van openbaar vervoer en technologiebedrijven, ongeacht hun omvang, om contactloos als betaaloptie aan te bieden. Het wereldwijde programma bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Advies: Het Visa Global Transit Solutions team omvat een centrale groep in Londen en regionale specialisten verspreid over de hele wereld die de implementatie van contactloze betalingen ondersteunen en begeleiding bieden. Het team heeft samen meer dan 50 jaar ervaring in het werken met en voor vervoersmaatschappijen en aanverwante sectoren.
  • Raamwerken: Visa ontwikkelde het Mass Transit Transaction-model(transactie-model voor het openbaar vervoer), een back-office raamwerk voor het beheer van contactloze betalingen, ongeacht de omvang of tariefstructuur van de vervoersmaatschappij. Dit Visa-model stelt maatschappijen in staat om een breed gamma aan tarieven te hanteren, zoals vaste prijs-tickets, tarieven op basis van afstand of tijd en multimodale tickets. Ook opties als geplafonneerde tarieven, kortingen en terugbetaling in geval van vertraging zijn mogelijk.
  • Instrumenten en standaarden: Een belangrijk onderdeel van Visa Global Transit Solutions is de uitbreiding van hetVisa Ready-programma, dat nu ook betalingstechnologieën beschikbaar stelt voor openbare vervoersmaatschappijen. Door het vastleggen van de standaarden et het ontwikkelen van testmiddelen, evenals door het nakijken en certificeren van de programma’s en het materiaal, vergemakkelijkt de Visa Ready oplossing de opstartfase voor de vervoersmaatschappijen en de technologiebedrijven om een Visa Ready certificatie te bekomen. Op die manier kunnen vervoersmaatschappijen erop vertrouwen dat de technologie-oplossing van hun keuze voldoet aan de strenge veiligheidseisen van Visa. Worldline en Vix Technology zijn de eerste partners in het Visa Ready for Transport programma die zogenaamde ‘open loop’ contactloze oplossingen aanbieden aan vervoersmaatschappijen over de hele wereld.
  • De toekomst van openbaar vervoer en mobiliteit: Visa kijkt naar de volledige ‘end-to-end’ consumentenervaring. Hierdoor wordt het Innovation Center in Londen het natuurlijke epicentrum voor onderzoek naar de toekomst van commerciële mobiliteitsopties, waaronder auto- en vliegverkeer en openbaar vervoer. Het Visa-team werkt samen met vervoersmaatschappijen, technologieleveranciers, Fintech- en andere bedrijven om alle aspecten van de consumentenreis te onderzoeken en samen nieuwe vervoersbelevingen te ontwikkelen zodat we gezamenlijk kunnen streven naar de best mogelijke reiservaring bij alle opties van verplaatsing.

Het recente Cashless Cities rapport van Visa geeft aan dat digitale betalingen de kosten voor het uitbaten van vervoers- en tolsystemen bij lokale overheden aanzienlijk kunnen drukken. De studie stelde namelijk vast dat vervoersmaatschappijen gemiddeld 14,5 cent aan kosten uitgeven voor elk dollarbiljet dat ze ontvangen, tegenover slechts 4,2 cent voor elke digitale dollar.

Onlangs lanceerde Visa een reeks evenementen om vervoersmaatschappijen en technologiebedrijven te informeren over de verschillende initiatieven die in het kader van het Transit programma worden ontwikkeld. Het eerste evenement vond plaats in Londen. Ook Dubai, New York en Singapore staan op de planning.

De komende maanden zal het Visa Global Transit Solutions programma verder worden uitgebreid met nieuwe toepassingen, van fraudemanagement en back-office capaciteiten tot loyauteits- en marketingprogramma's die de beleving van de consument steeds meer verbeteren.

Het Visa Global Transit Solutions team implementeerde tot nu toe een behoorlijk aantal mobiliteitsoplossingen in Europa en er staan nieuwe projecten op stapel in Azië, Noord-Amerika en Europa. Allemaal zijn ze gericht op klantendiensten die de ongemakken van het openbaar vervoer moeten verminderen. Het gebruik van contactloze betalingen is de afgelopen jaren wereldwijd aanzienlijk toegenomen – niet in het minst in Europa, waar vandaag de dag meer dan 40 procent van de ‘face-to-face’ transacties van Visa bestaat uit contactloze betalingen (bron: verwerkte data van Visa Europe, juni 2017).