Een globale studie van Visa toont aan hoe dagelijkse trajecten verbeterd en slimmere steden gecreëerd kunnen worden

26/02/2019

Press Release Image

Mobile World Congress – 25 Februari 2019 – Vandaag lanceert Visa (NYSE: V), in samenwerking met Stanford University, een van de grootste studies die de stijgende vraag naar transportdiensten (zowel publiek als privé) onderzoekt, alsook de belangrijke rol die digitale handel speelt bij deze duurzame groei.

Volgens de UN zal 68 procent van de wereldbevolking in stadskernen wonen tegen 2050. Het aantal “megasteden” met bevolkingsaantallen hoger dan 10 miljoen, zal stijgen van 43 naar 51 in diezelfde periode.

Voortbouwend op Visa's ervaring in het werken met transitoperators, autofabrikanten en technologie start-ups, gaf Visa de opdracht voor een wereldwijde studie, “The Future of Transportation: Mobility in the Age of the Megacity”. Het doel van de studie was een beter beeld te krijgen van de uitdagingen voor pendelaars vandaag en in de toekomst. De experts van Stanford University hebben ook hun inzichten gegeven over bestaande en aankomende innovaties, om de technologische lacunes bij het aanpakken van de pijnpunten bij pendelaars beter te begrijpen.

Betalingen vormen de kern van elke vorm van transport en zullen belangrijker worden naarmate er in steden meer contactloos openbaar vervoer komt, net zoals er meer digitale betalingen voor parking en huurdiensten zoals fietsen en brommers zullen komen.

Mike Lemberger, SVP, Product Solutions Europe, Visa: “De toekomst van onze steden is verbonden met – en hangt af van – de toekomst van transport en mobiliteit. Visa en onze partners spelen daarin een belangrijke rol. Dat zowel bij het stroomlijnen van de betaalervaring van miljoenen pendelaars wereldwijd, als bij het ondersteunen van openbaarvervoersautoriteiten in hun zoektocht naar duurzame en gepaste vervoersoplossingen die het leven van de gebruikers verbeteren.”

Herman Donner, PhD en Postdoctorale Onderzoeker bij Stanford University werkte mee aan het onderzoek en vat samen: “Wanneer we het technologisch landschap bekijken, zien we al veel producten die gemakkelijk de dagelijkse frustraties van pendelaars kunnen oplossen. Maar geen enkele van deze oplossingen zou geïsoleerd ontwikkeld mogen worden. Daarom ligt de uitdaging eerst bij het identificeren van relevante technologieën die gepaste producten bieden en daarna pas de implementatie ervan samen met verschillende stakeholders (mobiliteitsaanbieders, technologiebedrijven, infrastructuureigenaars en openbaar vervoer agentschappen). Uit ons onderzoek kan afgeleid worden dat veel van deze kleine maar groeiende veranderingen een groot verschil kunnen maken voor pendelaars, of het nu gaat om parking vinden, de goedkoopste benzine vinden of een route plannen met openbaar vervoer.”

De studie verwerkt de feedback van 19 000 consumenten in 19 landen en identificeerde belangrijke uitdagingen voor de groeiende stadskernen.


KEY TRENDS (GLOBAAL)

Pendeltijd:

  • 46 procent van de consumenten zag zijn pendeltijd toenemen,
  • De helft (52 %) is gefrustreerd over zijn ervaringen met openbaar vervoer,
  • Een derde (37 %) verwacht dat zijn pendeltijd nog zal toenemen in de komende vijf jaar.

Gebruik van de auto:

  • De eigen auto blijft het voornaamste transportmiddel, zowel voor het pendelen (60%) als voor persoonlijk gebruik (61%).
  • Het minst aangename aspect van autorijden is parking vinden volgens 64% van de ondervraagden,
    • Gevolgd door het risico om een boete te krijgen bij te lang parkeren (44%),
    • en meer dan nodig te betalen voor parking (42%).

Gebruik van openbaar vervoer:

  • Minder dan de helft van de ondervraagden gebruikt openbaar vervoer om naar het werk of naar school te gaan (44%),
  • Daarentegen gebruikt 54 procent de auto of openbaar vervoer voor persoonlijke doeleinden zoals reizen en entertainment.
  • Pendelaars kiezen hun vervoer a.d.h.v. drie factoren: gemak, betrouwbaarheid en overbevolking. Het belang van elke factor hangt van de leeftijd af:
    • Baby Boomers (56+) – Belang (82%) – Betrouwbaarheid (84%) en Overbevolking (72%)
    • GenX (46-55) – Belang (79 %), Betrouwbaarheid (82 %) en Overbevolking (71 %)
    • Millennials (26-45) – Belang (74 %), Betrouwbaarheid (76 %) en Overbevolking (67 %)
    • GenZ (18-25) - Belang (62 %), Betrouwbaarheid (67 %) en Overbevolking (55 %)

Betalingen:

  • De complexiteit van betalingen ligt vaak aan de basis van veel klachten.
  • Als het gemakkelijker was om voor openbaar vervoer te betalen, zou het gemiddeld gebruik met 27 procent stijgen.
  • 47 procent zei dat de verschillende soorten vervoersbewijzen en vormen van reizen een probleem zijn,
  • 44 procent vindt het vervelend niet te weten hoeveel hij moet betalen en
  • 41 procent vond “cash-only” diensten vervelend. Door deze frustraties zijn de ondervraagden minder geneigd openbaar vervoer te gebruiken en meer met de auto te gaan.
  • 47 procent van de autogebruikers wil graag innovaties die de goedkoopste brandstof aangeven.
  • 35 procent wil graag een app die de locatie van het gebruikte tankstation herkent, en waarmee ook via de app betaald kan worden.


DE TOP VIJF AANBEVELINGEN VAN VISA

Investeren in connectiviteit: Stadsbesturen moeten investeren in een “always on” data infrastructuur, die fundamenteel is voor de technologie-oplossingen waar consumenten naar vragen. Het ondersteunt real-time gegevensuitwisseling die mensen over hun reis kan informeren en inzichten kan bieden aan steden, zodat hun diensten aan de evoluerende vraag kunnen tegemoetkomen.

Een naadlooze betaalervaring creëren voor pendelaars die meerdere transportmodi gebruiken: Stadsbesturen en stadsbeheerders moeten samenwerken met denktanken, auto- en technologiebedrijven, en betalingsaanbieders zoals Visa. Aangezien een enkele reis vaker meerdere transportmodi zal omvatten (zoals auto + metro + fiets), zal het noodzakelijk zijn om een eenvoudige, gestroomlijnde betaalervaring voor de pendelaar te creëren. Dat gaat van contactloos betalen voor openbaar vervoer, tot in-app betalingen, tot platformgebaseerde oplossingen.

Persoonlijke authenticatie integreren in de betaalervaring: Terwijl bedrijven en steden digitale betalingen steeds meer integreren, moeten ze ook onmiddellijke authenticatie integreren. De rol van Digital ID in het ecosysteem is van cruciaal belang om de veranderingen in het gebruik van transport aan te pakken en ervoor te zorgen dat zowel de betaling als persoonlijke authenticatie gemakkelijk en naadloos is.

Handelssystemen ontwerpen rekening houdend met alle leden van de samenleving: Bij het ontwerpen van het commerce-ecosysteem moeten alle leden van het transportecosysteem ervoor zorgen dat ook senioren en de un- of underbanked opgenomen worden, zodat niemand achterblijft.

Strategische partnerschappen ontwikkelen om inzichten te genereren: Steden zouden moeten samenwerken met bedrijven om een beter inzicht te krijgen en hun planning te verbeteren. Artificiële intelligentie kan in combinatie met Big Data worden gebruikt om gegevens over consumptie, beweging en veranderende trends te analyseren. Daarmee kan worden geanticipeerd op real-time behoeften, en kunnen steden inzichten krijgen die kunnen helpen bij toekomstige planning.